Mediesituationen i Egypten. 

Vi besøgte avisen El-Masi Youm torsdag den 10. november – dagen efter første runde af parlamentsvalget. Jacob Skovgaard startede besøget med at skimme overskrifterne i dagens aviser, der lå fremme i mødelokalet. Regeringsaviserne roste valghandlingen, betegnede valget som roligt og gennemskueligt. Oppositionsaviserne var meget mere kritiske og rapporterede om blodige sammenstød.

Derefter tog udgiveren ordet. Han havde udgivet aviser og publikationer i egypten i mange år under meget forskellige vilkår. I 1952, da militæret tog magten, indførtes generel cencur. Den blev droppet i 1974 af Sadat, men man skulle stadig have en tilladelse til at udgive aviser, og fik man ikke det, måtte man udgive i udlandet. Det førte til, at 80% af aviserne i Egypten var registreret i udlandet. Det førte bl.a. til problemer med ”transparency” i regnskaberne – et forhold Hisham Kasem beklagede meget. 

Han delte aviserne i Egypten op i 3 grupper:

1. Regeringsaviserne. I alt 13 udgivelser – 2 daglige aviser og 11 uge- eller periodiske aviser.

De har et meget stort budget på 1,7 milliarder egyptiske pund om året, og der er absolut ingen transparency her. Hisham Kasem betegnede dem som ”very corruptive”, og de var svære at konkurrere med – også personalemæssigt, idet journalisterne her fik lidt ekstra for at skrive positivt om regeringen.

2. De partipolitisk aviser.

3. De uafhængige aviser som El-Masi Youm hørte til.

Hisham Kasem kunne godt undre sig over, hvorfor Mubarek overhovedet tillod uafhængige aviser som El-Masi Youm. Han pegede selv på 2 forklaringselementer:

· Økonomien. Aviserne giver underskud og taber penge på hver eneste udgivelse. Det er ikke holdbart på sigt, og regeringen spekulerer muligvis i en stille død.

· Det internationale pres bl.a. fra USA, der er en vigtig donor og allieret i forskellige sammenhænge.

Derudover nævnte han en række konkrete aspekter ved hans egen avis, der kunne være formildende set ud fra et regeringsperspektiv:

· Avisen er på ingen måde Huntington-inspireret, men betragter Egypten som en del af en globaliseret verden.

· Den arabisk-israelske konflikt dækkes neutralt med udgangspunkt i resolutionerne fra FN.

· Der er ingen ”holdninger” i avisen – selv ledere er sjældne. Chefredaktøren uddybede senere, at El-Masi Youm er den eneste avis, der skelner mellem nyheder og holdninger, og det skulle give en noget højere troværdighed blandt læserne.

I øvrigt fik vi følgende oplysninger om avisen:

· Oplaget er 15.000-20.000 stk dagligt, og man skal op på 20.000-25.000 stk for at avisen balancerer økonomisk. Der er kun få reklamer i avisen.

· Omfanget af avisen er normalt 16 sider.

· Der er 250 ansatte i alt på avisen, heraf 100 journalister.

· Læserskaren er eliten, arbejdere har ikke tid eller råd til at læse aviser.

· Det var den første uafhængige avis, der fik et interview med Mubarek.

· Der kommer en on-line udgave af avisen i slutningen af november. 

· Avisen distribueres via det eneste (statslige) distributationsselskab i Egypten.

 Ref: Oluf Kjær

